Sidescreen TR's

De vroege Triumph TR typen, de TR2, 3, 3a, 3b staan bekend als de 'Sidescreen' TR’s. Dit helpt ze te onderscheiden van de latere, die zijn voorzien van draairamen. De productie begon in 1953 en eindigde in 1962 met een totaal van meer dan 80000 gebouwde auto’s. Er wordt aangenomen dat ongeveer een kwart van deze auto’s de tand des tijds hebben doorstaan. In 1954 steeg de populariteit enorm door de vele behaalde successen in populaire rallies. De TR was een auto waarmee je door de week naar je werk kon rijden en in het weekend kon deelnemen aan rallies of races. Hij had ook het voordeel om, in 1954 met een prijs van slechts 844 pond, goedkoper te zijn dan de concurrentie. 

 
Standard-Triumph kon in 1952 niet achterblijven na het succes van Jaguar met de XK 120 en MG met de TD en toonde op de Londense Motorshow van dat jaar voor het eerst een "productie-rijp" product van een nieuwe sportwagen. Althans zo leek het. De wagen, met codenaam 20TS, was gebouwd op een chassis dat veel gelijkenis vertoonde met dat van de Standard Flying Nine en was uitgevoerd met de voorwielophanging van de Triumph Mayflower. Als motor werd de twee liter Standard Vanguard motor, die 75pk leverde, gebruikt. Bij het testen viel de wagen door de mand. Het type aanduiding TR1 heeft hij nooit gehad.

TRIUMPH TR2

In Jabbeke (België) kwam in mei 1953 het prototype TR2 aan de start van de snelheidsrecord dagen. De TR2 werd gereden door Ken Richardson met op de vliegende mijl een snelheid van 200 km/h en over de vliegende kilometer 201 km/h. In juli 1953 ging de TR2 in productie, de motor was een 4 cylinder van 2 liter. In oktober 1954 werden de lange deuren vervangen door korte. Dit bleek nodig om de beschadigingen die optraden bij het openen van de deur langs de stoeprand te voorkomen. Vanaf het begin was de TR2 zeer succesvol in wedstrijden en rally's, o.a. in de Mille Miglia, Le Mans en in de Alpen Rally. Maus Gatsonides en Rob Slotemaker zijn twee heel bekende Nederlandse TR-coureurs.
tr2
tr3

TRIUMPH TR3

De TR3 volgde in oktober 1955 en was eigenlijk een technisch iets verbeterde TR2. De neus kreeg een grill, maar voor de rest bleef de wagen nagenoeg het zelfde. In 1956 werd de wagen voorzien van Girling schijfremmen op de voorwielen. Triumph was op dat moment de eerste fabriek die deze toepaste op een standaard geproduceerde sportwagen.

TRIUMPH TR3a

In september 1957 verscheen de TR3a. In feite was het een TR3 voorzien van kleine veranderingen zoals een bredere grille met daarin stadslichten en richtingsaanwijzers. De deuren kregen eindelijk portiergrepen met sloten. In de latere jaren werden nog enkele details aangepast. Het grootste deel werd in de USA verkocht. Later was optioneel een 2.2 liter motor leverbaar.
tr3a
tr3b

TRIUMPH TR3b

Op advies van de Amerikaanse Triumph-dealers werd naast de nieuwe TR4 het leven van de 'side-screen' TR verlengd door het brengen van een aangepaste TR3A op de Amerikaanse markt. Enkele maanden nadat de laatste TR3A werd geleverd kwam de TR3B in produktie. Tussen maart en oktober 1962 werden er 3331 TR3B's gebouwd. De eerste 530 stuks waren voorzien van de 1992cc motor, terwijl de rest voorzien was van de 2138cc motor van de TR4. Alle modellen waren uitgerust met de gesynchroniseerde versnellingsbak van de TR4. Aan de buitenkant was de 3B niet van de 3A te onderscheiden.
 
 

Contact de TR Club

De TR Club is via de volgende adressen bereikbaar:

 
trch-logo 2

TRCH Nieuwsbrief

Als clublid ontvang je automatisch onze Nieuwsbrief en daar hoef je niet voor in te schrijven. Wil je de Nieuwsbrief niet meer ontvangen dan kan je met een klik onderaan de Nieuwsbrief je afmelden.

Ontvang je geen TRCH nieuwsbrief dan is waarschijnlijk jouw e-mailadres niet bij ons bekend. Tevens is het dan ook niet mogelijk om in te loggen op de site. In de Nieuwsbrief melden we de laatste belangrijke club berichten en aankondigingen van komende evenementen. Zo blijf je altijd snel op de hoogte van het reilen en zeilen binnen de club.